FAQ

Hem/FAQ
FAQ2016-12-19T09:05:27+00:00
Kan ni hjälpa oss att dela bil?2017-01-26T11:18:32+00:00

Ja, är ni flera som vill dela på en bil kan en av er (eller er förening) bli bilvärd för en av våra bilar.  Som bilvärd bestämmer ni själva vilka som får nyttja bilen. Det kan t.ex vara några grannar eller alla i en bostadsrättsförening.

Kan jag tjäna pengar som bilvärd?2017-01-26T11:16:23+00:00

Ja, som bilvärd kan du få pengar utbetalda från oss varje månad, det kräver dock att du har en hög beläggning på din bil.

Bilvärdskonceptet bör ses som ett sätt att sänka sina bilkostnader, har du dock en attraktiv parkeringsplats och inte behöver bilen själv så mycket kan det här vara ett bra alternativ för att tjäna pengar.

Vad är en bilvärd2017-01-26T10:20:28+00:00

En bilvärd är en person eller organisation som önskar en egen poolbil till sitt förfogande. Bilvärden betalar ingen tim-kostnad eller kilometerkostnad för sitt nyttjande.

Bilvärden bestämmer själv vilka medlemmar som får hyra bilen/bilarna och under vilka tider och dagar bilen skall vara tillgängliga för andra att boka.

Som bilvärd betalar man en månadsavgift per bil och kostanden reduceras sedan med 50% av bilens intäkter.

Kan jag använda min egen barnstol?2016-11-27T20:59:09+00:00

Ja, du kan använda din egen barnstol i baksätet. Observera att det är absolut förbjudet att koppla ur airbagen på passagerarsidan för att montera barnstol. ISOFIX-fästen finns för ISOFIX-barnstolar.

Min bil har fått motorstopp, vad gör jag?2016-11-27T20:57:54+00:00

Ring till vår kundtjänst alternativt direkt till vägassistans för det bilmärke du kör om du råkat ut för en allvarligare skada eller punktering som gör att du behöver bärgning. Alla våra bilar är täckta av en försäkring som hjälper dig när du får problem. Skulle det inte vara ditt eget fel så betalar du inte heller för den tid du bokat och gått miste om.

Telefon Kundtjänst:
08-559 250 26

Telefon Vägassistans:
Citroën: 0771 – 44 33 22
Ford: 0771 – 81 80 00
Nissan: 08 – 731 45 06
Opel: 0771 – 995 200
Peugeot: 020 – 89 89 73
Renault: 020 – 250 500
Skoda 020 – 72 70 70
Toyota: 0771 – 23 50 00
Volkswagen: 020-66 55 00

Telefonnummer finns även i bilens handskfack alternativt hittar du det på ditt smartcard.

Vad gör jag om en bil är bokad?2016-11-27T20:56:45+00:00

Bilpoolens mål är att ha en bil parkerad max 5-10 minuters promenad från Stockholms- och Göteborgs innerstads alla invånare. Det betyder att du med största sannolikhet kommer ha flera bilar att välja mellan inom ett område som inte ligger allt för långt ifrån dig

Vad har ni för uppsägningstid?2016-11-27T20:55:18+00:00

Du kan när som helst gå ur Bilpoolen.nu. På grund av administrativa omständigheter tillämpar vi dock en kalendermånads uppsägningstid. Detta gör vi på grund av hur vårt faktureringssystem är uppbyggt. Så snart vi mottagit ditt smartcard och samtliga fakturor är betalad betalar vi tillbaka din deposition

Vad är en bilpool?2016-11-27T20:39:08+00:00

blog_5I en bilpool delar poolens medlemmar på en eller flera bilar. Bilarna finns parkerade nära sina medlemmar och bokas ofta per timme, dag eller vecka. En egen bil kostar pengar dygnet runt, i en bilpool betalar du bara när du använder den.

Är en bilpool något för mig?2016-11-27T20:41:02+00:00

Om du inte använder bilen för att pendla till jobbet sparar du med stor sannolikhet pengar på att bli medlem i en bilpool. Vägverket ser stora fördelar med att vara med i en bilpool för förare som kör så mycket som 1000-1200 mil per år. Hur stora besparingarna blir beror på när du kör och hur långt du åker.

Hur blir jag medlem?2016-11-27T20:42:44+00:00

blog_5Vi håller just nu på att placera ut våra bilar i både Stockholms- och Göteborgs stad. Du kan därför anmäla ditt intresse att gå med i bilpoolen och så snart vi har en bil i ditt område så kontaktar vi dig. En intresseanmälan är inte bindande och du gör den enkelt via internet eller e-post.

Vad gör jag för att få en bil i mitt område?2016-11-27T20:50:29+00:00

Nu finns två o